
Coraz więcej osób używa urządzeń przenośnych do korzystania z Internetu: odwiedzają poszczególne strony, robią zakupy, wysyłają e-maile. Po prostu korzystają z nich w taki sam sposób, jak z komputerów stacjonarnych. Jednak posiadacze smartfonów często napotykają na niedogodności bowiem nie wszystkie strony są dostosowane do tego, by wygodnie przeglądać je na ekranie telefonu, czy tabletu. Niektóre nie zachowują oryginalnego układu graficznego, inne są słabo czytelne. Tym samym Google musi dostosować swój algorytm, aby w pełni zadowolić użytkowników swojej wyszukiwarki.
Kwestia mobile, czyli dostosowania witryny do urządzeń mobilnych zaczyna odgrywać ważną rolę również w świecie pozycjonerów, którzy dbają na co dzień o to, żeby dana strona, czy serwis zajmował czołowe miejsca w wynikach organicznych Google. Niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych lub brak jej responsywnowści obniża CTR, co wiąże się z obniżeniem pozycji całej witryny w wyszukiwarce.
Jeśli masz wątpliwości, czy twoja strona spełnia wymagania możesz zwrócić się do ekspertów, którzy bezpłatnie dokonają obiektywnej oceny użyteczności strony także pod kątem zastosowań mobilnych. Nasi specjaliści doradzą ci, jakie zmiany moga być konieczne, jakie przydatne, a które zbędne.
W przypadku gdy twoja strona nie spełnia założeń testu zgodności z mobile to prawdopodobnie po 21 kwietnia jej widoczność będzie mniejsza lub spadnie bardzo istotnie. Nie dotyczy to jednak wyników prezentowanych na komputerach stacjonarnych i laptopach, a jedynie tych wyświetlanych na urządzeniach mobilnych.
A co jeśli twoja strona główna przejdzie test pozytywnie? Niestety to nie wszystko, ponieważ jej podstrony mogą już tej zgodności nie mieć. Pozytywna ocena zgodności z mobile głównej strony może dać względne poczucie bycia na bieżąco, gdy tymczasem strona podkategorii, adres jakiegoś produktu, czy artykułu testu nie przejdzie pozytywnie. Dlatego warto przeanalizować strukturę witryny, przetestować różne widoki (podstrony, kategorie, widok samego artykułu, czy produktu) pod kątem dostosowania do urządzeń mobilnych. Można w ten sposób przetestować losowo wybrane adresy, bądź skorzystać z narzędzi Google dla webmasterów. Możesz też zwrócić się do swojego programisty lub webmasterów i specjalistów SEO z serwisu Eurorenoma. Zweryfikowane witryny otrzymają kompletny raport dotyczący występujących błędów.
Metoda ta jest znacznie dokładniejsza niż testowanie pojedynczych stron „ręcznie”. W mniejszych witrynach można otrzymać 100 % przetestowanych adresów, w większych testowanie odbywa się na zasadzie próbkowania, czyli testowania części adresów.
Może się zdarzyć, że twoja witryna jest przygotowana pod kątem zgodności z urządzeniami mobilnymi, a wynik testu jest negatywny. Być może problem jest natury technologicznej. Jeśli posiadasz wersję mobilną pod oddzielnym adresem, wówczas użytkownik urządzenia mobilnego, po rozpoznaniu, że łączy się z telefony, czy tabletu, zostaje na nią przekierowany. Jednak roboty Google inaczej się nazywają dla wersji mobilnych, a inaczej dla stacjonarnych, stąd mogą brać się nieprawidłowości w testach. Roboty mobilne Google powinny być potraktowane tak samo, jak użytkownicy wersji mobilnych - wówczas wyniki strony pod kątem zgodności z mobile będą pozytywne.
Pojawia się również wątpliwość, jaka wersja strony będzie lepszym rozwiązaniem: czy strona RWD (responswywna), czy też strona z oddzielną wersją adresu mobile. RWD polega na tym, że strona bez zmiany adresu płynnie dostosowuje się do wielkości ekranu, na którym jest wyświetlana. W drugiej wersji - przekierowuje użytkownika mobilnego do strony specjalnie przygotowanej na urządzenia przenośne. Obie metody są skuteczne, obie mają swoje zalety, jak i niedogodności.
Jednak utworzenie osobnych adresów URL dla wersji na urządzenia mobilne, ich utrzymywanie i aktualizowanie, wymaga sporego nakładu pracy i może stanowić potencjalne źródło problemów technicznych (o czym była wcześniej mowa). Tymczasem cały proces można uprościć, stosując elastyczne projektowanie witryn (RWD) i udostępniając zawartość na komputery i urządzenia mobilne pod tym samym adresem URL.
Być może zastanawiasz się, czy u ciebie cały ten szum wokół wersji mobilnych ma w ogóle sens, bo obecnie ruch z urządzeń przenośnych na twojej stronie jest niewielki, a twoja witryna nie ma wersji mobilnej. Nasi konsultanci pomogą ci zbadać jaka część odwiedzających twoją stronę użytkowników korzysta w tym celu z telefonów komórkowych i oszacują ilu użytkowników komputerów, telefonów i tabletów odwiedza twoją witrynę. Pamiętaj jednak, że mała liczba użytkowników mobilnych nie oznacza wcale, że nie musisz dokonywać zmian, ponieważ nie cieszy się ona zainteresowaniem tego typu internautów. Dane te mogą dowodzić, że nie ma odwiedzin (bądź ich liczba jest niska), ponieważ strona nie jest na nie przygotowana. Wówczas rzeczywiście ruch z urządzeń mobilnych może być mały i zupełnie nieistotny. Być może właśnie brak strony w wersji mobilnej sprawił, że użytkownicy przyzwyczajeni, że na telefonie nie da się jej czytać, czy przeglądać komfortowo celowo ja omijają. Pozostajemy wówczas w błędnym przekonaniu o znikomym ruchu z urządzeń mobilnych tracąc szansę rynkową. Tym bardziej, że coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Twoim zadaniem jest więc dokonać takich zmian, które pomogą ci zwiększyć tę liczbę. My zaś chętnie odpowiemy na twoje pytania, doradzimy i pomożemy.
A może posiadasz wersję mobilną, ale z błędami? W wielu branżach, w których głównym źródłem ruchu jest Google (np. e-commerce) utrata ruchu z urządzeń przenośnych, czy tez jego obniżenie może przyczynić się do poważnych kłopotów biznesowych. Utrata potencjalnych klientów może spowodować, że koszty prowadzenia działalności będą zbyt wysokie i przewyższą dochody np. z transakcji internetowych. Jeśli masz wątpliwości w tym zakresie – zwróć się do specjalistów SEO i webmasterów z serwisu EuroRenoma. Oni przeanalizują bezpłatnie twoją witrynę i obiektywnie ocenią jej użyteczność.
Jakie są koszty przerobienia witryny na wersję mobilną?
Mniejsze strony, które pełnią funkcję wizytówki firmy i nie wchodzą w skomplikowane interakcje z użytkownikami można w szybki i prosty sposób uczynić przyjaznymi dla urządzeń mobilnych. Taka przeróbka nie będzie ani skomplikowana, ani kosztowna. Dostosowanie bardziej rozbudowanej witryny o wielopłaszczyznowej strukturze do wymagań w zakresie urządzeń przenośnych może wiązać się z większymi nakładami.
Na dokonanie tych zmian nie zostało zbyt wiele czasu. Algorytm zacznie działać już 21 kwietnia, choć w praktyce algorytmy Google oceniające zgodność z urządzeniami mobilnymi już działają. Jednak obecnie nie przenoszą jeszcze oceny jakościowej na wyniki wyszukiwania. Może się okazać, że Google wykorzysta zdobywaną właśnie wiedzę i po prostu przeniesie ją do mobilnych wyników wyszukiwania, co przełoży się już w pierwszej fazie na widoczność naszej witryny i co będzie odczuwalne do momentu ponownej oceny zgodności. Trudno przewidzieć jak przełoży się to na rentowność prowadzonej działalności, jaka to będzie skala, ale warto wiedzieć o możliwych komplikacjach.
EuroRenoma jest projektem, którego celem jest wspieranie przedsiębiorstw i instytucji między innymi w w budowaniu ich wizerunku także internetowego. Dlatego już dziś piszemy o tej istotnej zmianie, byś także ty zdążył się do niej przygotować.
Każda strona biznesowa powinna mieć zaplanowaną i zrealizowaną wersję mobilną. Niekoniecznie już dziś, ale wkrótce na pewno. Urządzeń mobilnych przybywa w szybkim tempie, więc nawet stabilny biznes, który nie notuje zbyt intensywnego ruch mobilnego prędzej czy później też się z nim zetknie.
Natomiast jeśli twoje statystyki pokazują wyraźny ruch urządzeń mobilnych, a w dodatku stanowią one istotną część działalności – wówczas oczywiste jest, że dostosowanie witryny, czy serwisu do tych urządzeń będzie priorytetem w najbliższym czasie.
Teraz jest moment na postawienie sobie pytania, czy wejście nowego algorytmu wpłynie istotnie na twoje działania biznesowe, w jaki sposób może im zagrozić i jak zminimalizować ryzyko.
Jeśli jesteś zainteresowany tym tematem, prosimy o kontakt.
Dla partnerów programu Euro Renoma są przygotowane wyjątkowe pakiety. Służymy radą i informacją dotyczącą tego tematu. a temat ocen użyteczności stron www przez informatyków - webmasterów i SEO z serwisu EuroRenoma. Każdy może się zwrócić z prośbą o (całkowicie darmową) obiektywną ocenę uzyteczności strony, także pod kątem zastosowań mobile.