
Przyczyn tej skuteczności należy szukać w fakcie iż poczta elektroniczna jest najpowszechniejszą z usług internetowych, a każdy z nas ma przynajmniej jedno konto e-mail, jest przy tym kanałem łatwym w odbiorze, a prawidłowo skonstruowana wiadomość eliminuje ryzyko jej odrzucenia. Także fakt, że są to wiadomości „zamówione”, świadomie zasubskrybowane przez odbiorcę sprawia, że informacje docierają do odbiorcy nimi zainteresowanego. Ponadto realizacja kampanii e-mail jest elastyczna i szybka.
Właśnie model oparty o koncepcję permission marketing, czyli marketingu za przyzwoleniem jest fundamentem siły i skuteczności. W odróżnieniu od spamu, czyli niezamówionych informacji handlowych odbiorca otrzymuje informacje, które go interesują, na które wyraził zgodę, którą to zgodę może również cofnąć w każdej chwili.
Jak wykazują badania (Direct Mailing Associacion, czerwiec 2013, http://www.dma.org.uk) aż 64% badanych wskazuje e-mail, jako preferowany kanał otrzymywania informacji marketingowych.
Baza adresowa
Jednak aby kampania była skuteczna potrzebna jest baza adresów. Zakup gotowej bazy danych to niestety droga na skróty i to droga nieskuteczna. Przeczy bowiem zasadzie marketingu z przyzwoleniem, może sprowadzić również problemy prawne. Innym rozwiązaniem jest dzierżawa bazy np. od dostawcy darmowych usług poczty elektronicznej. Jest to rozwiązanie korzystne, gdy brak nam czasu na budowanie bazy, sprawdza się w przypadku konkretnej kampanii skierowanej na rozwój rynku, gdy dopiero zaczynamy naszą działalność.
Jednak to własna baza firmy, czy instytucji ma największe znaczenie i jest najskuteczniejsza. Umieszczone w niej adresy e-mail aktualnych odbiorców naszych usług, osób, które same wyraziły nimi zainteresowanie to potencjał, który daje największą responsywność i zwrot z inwestycji.
Możemy podpowiedzieć Ci, jak ją stworzyć zgodnie z obowiązującymi przepisami i przy niewielkich nakładach finansowych.
KWESTIE FORMALNE
Budując optymalną bazę adresową pod swoje kampanie emailowe musisz pamiętać o kilku kwestiach formalnych, by nie naruszyć obowiązujących przepisów.
Uzyskanie zgody na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną z lipca 2002 roku definiuje informację handlową bardzo szeroko. Jest to informacja, która przeznaczona jest do promocji towarów, usług, wizerunku przedsiębiorcy i służy osiągnięciu efektu handlowego. Jak wynika z tej definicji – zarówno prezentacja logo w e-mailu, jak i przesłanie e-kartki okolicznościowej to informacje handlowe.
Zgoda na otrzymywanie tego rodzaju informacji powinna być wyrażona przez odbiorcę, dlatego każdy użytkownik dodany do bazy powinien zaakceptować następujący zapis: Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej przez (dane Twojej organizacji).
Uzyskanie zgody na przetwarzanie danych osobowych
Drugim ważnym dopełnieniem formalnym jest uzyskanie zgody na zbieranie i przetwarzanie danych osobowych. Zgodnie z polskim prawem dane te podlegają ochronie. Dane te to imię, nazwisko, adres, PESEL, ale również adres e-mail, IP komputera, numer telefonu. Zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych każde dane umożliwiające identyfikację osoby są danymi osobowymi. I choć niektóre adresy e-mail nie wystarczają, by zidentyfikować ich właściciela, to jednak inne już tak. Dlatego zakłada się, że e-mail stanowi dane osobowe. Z tego też powodu użytkownik, którego adres e-mail dodajemy do naszej bazy powinien zaakceptować zapis:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawa z dn. 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U.nr 133, poz. 883, z późn. zm. ) przez (dane Twojej firmy).
Warto też zastanowić się jakie dane chcemy zbierać. Często im więcej, tym lepiej, ale może to zniechęcić potencjalnego subskrybenta. W kontaktach B2B takie dane to e-mail, nazwa firmy i imię i nazwisko, jednak w kontakcie z konsumentem często wystarczy tylko imię, czasem płeć. będzie więcej informacji.
Rejestracja zebranych danych osobowych w GIODO
Przed rozpoczęciem zbierania danych należy dokonać rejestracji zbioru do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Szczegółowe informacje o tym, jak dokonać takiej rejestracji, oraz co powinno zawierać zgłoszenie dostępne są na stronie GIODO http://giodo.gov.pl. Zgłoszenie powinno zawierać cel przetwarzania danych, sposób ich zbierania, zasady udostępniania, opis środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ich bezpieczeństwo, a także oznaczenie administratora.
Model double opt-in
Zbieranie adresów e-mail w modelu double opt-in oznacza, że po wpisaniu w formularz danego adresu email wysyłana jest na niego automatycznie generowana wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Dopiero po kliknięciu w niego adres e-mail zostaje aktywowany w bazie. Dzięki temu mamy pewność, że osoba, która dopisała się do listy rzeczywiście ma dostęp do konta, a dopisany e-mail faktycznie istnieje. Dodatkowo mamy pewność, że adresat świadomie podjął decyzję o otrzymywaniu informacji droga mailową. W mailu aktywacyjnym można również umieścić oświadczenia zgody, o których mówiliśmy wcześniej
Model double opt-in jest w zgodny z wymaganiami stawianymi przez polskie prawo. Art. 24. 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku mówi: „Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny”.
Jeśli jesteś (są Państwo) zainteresowani tym tematem, prosimy o kontakt.
Dla uczestników programu Euro Renoma są przygotowane pakiety promocyjne. Służymy radą i informacją - od czego zacząć działania przygotowujące do budowy bazy, na co zwrócić uwagę, oraz w jaki sposób rozpocząć budowę bazy adresowej i zbierać e-maile potencjalnych klientów.