
Pozycjonowanie, jako działanie PR-owe
Czasem jednak po wpisaniu nazwy organizacji zaraz pod oficjalną witryną pojawia się link z opinią niezadowolonego klienta. Często właściciele firm nie zdają sobie z tego sprawy, a właśnie świadomość tego, na co trafiają użytkownicy wpisujący nazwę naszej organizacji jest bardzo istotna. Możesz jednak aktywnie działać i mieć wpływ na to, co pojawia się na Twój temat.
Jednym ze sposobów jest dopilnowanie, by pojawiać się w rejestrach poświadczających jakość i renomę. Certyfikaty i programy gospodarczo-konsumenckie wspierające przedsiębiorców i instytucje, które charakteryzują się przejrzystością, rzetelnością. Uczestnictwo w programie Euro Renoma to okazja, by przedstawić swoją organizację w pozytywnym świetle, co będzie widoczne także w wynikach wyszukiwania.
Drugim, komplementarnym narzędziem jest SEO PR, czyli usługa polegająca na zarządzaniu wynikami wyszukiwania tak, aby użytkownik znajdował takie wyniki, które są akceptowane przez naszą organizację. Polega to na stosowaniu szerokiej gamy technik pozycjonerskich przy konstruowaniu materiałów PR, w efekcie których negatywne wpisy są zrzucane.
Content czyli treść
Jeśli chcesz, by pierwsze wyniki wyszukiwania Twojej firmy czy instytucji wyglądały idealnie – potrzebujesz co najmniej kilka poza Twoją stroną główną. Podpowiemy Ci, jakie podstawowe techniki powinieneś zastosować
-
Stwórz wpis w Google Maps tak, aby Twój wynik był wyróżniony na stronie wyników wyszukiwania. Ważne jest, by regularnie monitorować własne wpisy w Google Maps, ponieważ mają one szeroki zasięg i trafiają do dużej liczby odbiorców.
-
Załóż profile w mediach społecznościowych – na Facebooku, Google+, Twitterze, możesz wykorzystać też kanały video w serwisach YouTube, czy Vimeo. Te kanały mogą stanowić świetne uzupełnienie wyników wyszukiwania.
-
Wspomniane już wcześniej rejestry i katalogi. Istotne, by były to jakościowe katalogi branżowe, czy rejestry pozwalające publikowanie portfolio, oferty, przedstawienie instytucji, bądź zamieszczenie referencji.
-
Wszelkie istniejące artykuły i wpisy na Twój temat, a także opinie na blogach, forach. Pozytywna treść na temat twojej działalności jest potencjalnym kandydatem na uzupełnienie pierwszej dziesiątki wyników.
Wyszukiwanie treści
Należy regularnie monitorować sieć i wyszukiwać treści dotyczące naszej instytucji bądź działalności. Najlepszym narzędziem jest po prostu samo Google, gdzie zaraz po wpisaniu nazwy podmiotu możesz zapoznać się z różnymi opiniami – tak pozytywnymi, jak negatywnymi i neutralnymi – na temat Twojej firmy.
Jednym z darmowych narzędzi, które możesz wykorzystać do monitorowania nowych wpisów pasujących do zapytania jest Google Alerts. Podobne, choć płatne narzędzia to np. Brand24, Newspoint, Brandometr. Są one doskonałym źródłem informacji o Twojej organizacji – firmie, czy instytucji.
Warto również śledzić opinie o konkurencji, możesz bowiem pojawić się w tych samych serwisach, jak również szybko do nich dotrzeć, gdyby pojawił się tam jakiś wpis, czy komentarz dotyczący Twojej działalności.
Pozycjonowanie i usuwanie linków
Każde ze źródeł treści możesz pozycjonować. Do tych adresów, które Ci się podobają i chcesz, by były wysoko w wynikach zapytań o nazwę Twojego podmiotu, tworzysz linki. Sposobów na tworzenie linków jest wiele, ale nawet ręczne tworzenie linków do kanału YouTube, czy fanpage na Facebooku powinno być efektywne i zepchnęłoby ewentualne negatywne wyniki znacznie niżej. Można również skorzystać z dodawarki, lub ręcznie tworzyć linki w katalogach akceptujących adresy podstron.
Takie zrzucanie wyników z wyszukiwarek nie jest jednak jeszcze profesjonalnym depozycjonowaniem. Obecnie temat depozycjonowania nie jest bliżej znany szerszemu gronu, a informacje dostępne na forach, czy blogach to jedynie część metodyki, z której korzysta pozycjoner. Przed takimi działaniami warto się aktywnie bronić śledząc swój profil linków. Z dostępnych narzędzi można wymienić np. MajesticSEO, czy Ahrefs.
Negatywne opinie konkurencji, klienta, pracowników?
Niewybredny, szkalujący wpis ze strony konkurencji może przydarzyć się każdemu. Czasem kampania czarnego PR przybiera formę nagonki korzystając ze znanych w sieci miejsc wymiany opinii w danej branży. Niekiedy konkurencja wyszukuje pozytywne wpisy i próbuje je zanegować krytycznymi komentarzami, a nawet całą ich serią. Te z nich, które pojawiają się wysoko w wyszukiwarce, bądź trafiają do szerokiego grona użytkowników mogą być rzeczywiście niebezpieczne. Dla stworzenia takiego wpisu wykorzystuje się moc danego forum zakładając nowy wątek z nazwą i adresem atakowanej instytucji. Aby zniwelować takie działania należałoby założyć własny wątek i wypozycjonować go na te same słowa kluczowe.
Tworzenie własnych wpisów
Można zauważyć tendencję wzrostową w tworzeniu i publikowaniu pozytywnych opinii o własnej organizacji. Jednak jak się okazuje użytkownicy dość szybko orientują się, że nie są to autentyczne opinie o produktach, czy usługach których komentująca osoba faktycznie korzystała. Takie wpisy są nierzetelne, pełne nieścisłości, są również dokonywane z kilku numerów IP, a proste wyszukiwania w Google po adresie IP może pokazać wiele podobnych wpisów i komentarzy. Google Maps stara się kasować sztuczne wpisy. Niektóre portale branżowe również biorą pod uwagę możliwość usuwania sztucznych opinii i wpisów.
Warto jednak sięgnąć po opinie o swojej firmie, czy instytucji i wykorzystać je w swoich działaniach promocyjnych. Możesz spróbować zachęcić swoich odbiorców do tworzenia opinii o Twoich usługach, czy produktach. Ciekawym rozwiązaniem może okazać się oferowanie rabatu, czy promocji. Warto wówczas wskazywać różne miejsca, tak, by mieć wiele różnorodnych źródeł komentarzy o swojej działalności. Także tradycyjna ankieta, w której ankietowany wyrazi zgodę na publikowanie jego opinii w Internecie może być użyta do tworzenia treści na Twój temat.
Wiesz już, że wyniki wyszukiwania Twojej firmy, czy instytucji to istotny krok w strategii PR. Możesz nimi aktywnie zarządzać dbająco o pozycje treści, zrzucając wyniki negatywne, tworząc nowe treści. Podejmowanie tych działań nie może mieć charakteru jednorazowego, ale konieczne jest stałe śledzenie i sprawdzanie wyników. Warto zwrócić uwagę na swoje relacje z klientami i pracownikami, by ich ewentualne frustracje i negatywne opinie nie zniszczyły tego, co tak starannie zbudowałeś. I pamiętaj, że kilka sztucznych pozytywnych wpisów, bądź próba zastraszenia autora opinii może uczynić więcej złego niż dobrego w sferze PR.
Jeśli jesteś (są Państwo) zainteresowani tym tematem, prosimy o kontakt.
Możemy pomóc Ci wypozycjonować Twoją witrynę, czy doradzić jakie wpisy warte są wypozycjonowania. Dla uczestników programu Euro Renoma są przygotowane pakiety promocyjne. Służymy radą i informacją od czego zacząć, na co zwrócić szczególną uwagę, oraz w jaki sposób rozpocząć pozycjonowanie i kreowanie treści.