
W procesie zarządzania strategicznego można wyróżnić pięć podstawowych funkcji:
- Planowanie
- Organizowanie
- Przekazywanie poleceń
- Koordynacja
- Kontrola
Do głównych celów kontroli strategicznej należy zbadanie, czy:
- opracowanie strategii było przeprowadzone zgodnie z procedurami i metodami,
- analizy strategiczne, które zastosowano w wyborze strategii są wiarygodne, szczegółowe i dokładne, strategia została skutecznie wdrożona,
- procedury implementacji strategii są zgodne z obowiązującymi standardami
- uzyskano oczekiwane rezultaty
Kontrola taka przebiega w kilku etapach badając poszczególne fazy projektu:
- Kontrola fazy planowania strategicznego
- Kontrola fazy wdrożenia strategii
- Kontrola fazy eksploatacji strategii
Kontrola fazy planowania strategicznego
to przede wszystkim samokontrola, która może polegać na stosowaniu różnych modeli i metod tworzenia strategii, budowaniu kilku wariantów strategii i zakładaniu różnych scenariuszy możliwych zmian w otoczeniu. Porównuje się procedury i strategie zastosowane w innych organizacjach.
Kontrola fazy wdrożenia
polega na ocenie zakresu i stopnia wdrożenia opracowanej strategii. Ocenia się sprawność i efektywność wdrożenia. Należy zbadać, czy czas i środki przeznaczone na projekt są adekwatne, czy dopowiadają standardom w branży. Często okazuje się, że strategia nie została w pełni wprowadzona w życie. Należy więc sprawdzić, czy okrojona wersja pierwotnych planów w dalszym ciągu będzie w stanie przynosić oczekiwane rezultaty. Ocenę mogą przeprowadzić twórcy strategii. W wyniku kontroli powinno się poznać odpowiedzi na pytania, jakie są przyczyny ewentualnego niepełnego bądź niesprawnego wdrożenia. Wyniki te pozwolą na opracowanie korekt i zaplanowanie działań doskonalących funkcjonowanie systemu wdrożenia strategii.
Kontrola fazy eksploatacji
polega na obserwacji uzyskanych rezultatów. Pełne efekty można zaobserwować po dłuższym czasie od wprowadzenia strategii. Dlatego wskaźniki powinny być zaplanowane w czasie. Monitorowaniem stopnia realizacji zaplanowanych celów, które stanowi cele strategiczne zajmują się działy finansowe, księgowe i marketingowe. Oceną i opracowaniem ewentualnych korekt zajmują się zespoły zadaniowe planowania strategicznego ze wsparciem specjalistów w konkretnych dziedzinach.
Jeśli jesteś (są Państwo) zainteresowani tym tematem, prosimy o kontakt.
Dla partnerów programu Euro Renoma są przygotowane wyjątkowe pakiety promocyjne. Służymy radą i informacją dotyczącą każdego z wymienionych wyżej tematów.