Euro Renoma - to Twój prestiż i wyróżnienie. Europejski Rejestr Renomowanych przedsiębiorstw, firm, instytucji, urzędów, banków, placówek oświatowych, służby zdrowia, instytucji publicznych i organizacji.
certyfikat eurorenoma

Ostatnio

dołączyli

F H U AMJM - Andrzej Żelazko - Klimatyzacja Mobilna - Żelazko Auto-Serwis działający w branży Transport, dołączył do programu Euro Renoma i otrzymał certyfikat o nr.: ANC 14723

przeczytaj więcej

IM Iwańscy działający w branży Budownictwo, dołączył do programu Euro Renoma i otrzymał certyfikat o nr.: ANC 14714

przeczytaj więcej

Firma Usługowo - Budowlana FIL - BUD - Zbigniew Ziarkowski działający w branży Budownictwo, dołączył do programu Euro Renoma i otrzymał certyfikat o nr.: ANC 14713

przeczytaj więcej

Napisz

do nas






W celu weryfikacji nadawcy prosimy o przepisanie poniższego kodu w puste miejsce i zaakceptowanie go przyciskiem Wyślij.

 

Close

Nazwa – pierwszy krok do budowania marki

Oczywistą sprawą jest fakt, że nie można zbudować marki bez nazwy. Na rynku funkcjonują nazwy lepsze i gorsze. Czy jednak można zbudować dobrą markę z kiepską nazwą? I czy nazwa doskonała jest gwarancją sukcesu marki?
Foto:
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 6 minut

Szczególną uwagę na odpowiedni wybór nazwy dla oferowanego produktu powinny zwrócić małe i średnie przedsiębiorstwa. Nazwa powinna opowiadać o produkcie. Właściwie dobrana może przeważyć szalę powodzenia, bądź porażki. Słabość stylistyczna, semantyczna, czy fonetyczna może wywoływać niepożądane skojarzenia, czy emocje. Natomiast przemyślana, prawidłowo dobrana – może stać się kluczem do skutecznego marketingu.

Nowa nazwa

Z nową nazwą mamy do czynienia w dwóch przypadkach: gdy powstaje nowa firma, produkt lub usługa, lub gdy konieczna staje się zmiana istniejącej już nazwy.

Z perspektywy budowania marki i namingu projektowanie nazwy dla nowej inicjatywy wydaje się być prostsze. Nie mamy bagażu przeszłości, tworzymy coś nowego.

Czy i kiedy zmienić nazwę? - Renaiming

Czasem jednak potrzebna jest zmiana istniejącej już nazwy. Na około 400 firm notowanych na GPW w Warszawie w ciągu ostatnich kilku lat 100 spółek zmieniło swoje nazwy. Zmiana nazwy jest konsekwencją zmiany sposobu prowadzenia przedsięwzięcia, a czasem zmian u konkurencji. Może być związana z wprowadzeniem nowego planu, bądź z niepowodzeniem.

Na decyzję o zmianie nazwy  - tak firmy, jak produktu, czy usługi - firmy decydują się wówczas, gdy chcą zerwać z dotychczasowym wizerunkiem.  Nowa nazwa może w krótkim czasie zaprezentować „nową markę” – gdy poprzednia ograniczała rozwój i przynosiła straty. Wyraźnie widać, że czas jest tutaj kluczowym czynnikiem. Często właśnie zbudowanie nowego wizerunku poprzedzone zmianą nazwy pociąga za sobą mniejsze koszty, niż straty generowane przez stary.

Nowa nazwa bywa konieczna również wówczas, gdy przedsiębiorstwo wdraża nową strategię działania – zmienia profil, rynki, grupy dotychczasowych klientów, albo w przypadku porządkowania portfolio firmy (dotyczy to szczególnie grup kapitałowych).

Do zmiany nazwy dochodzi często także w wyniku takich procesów, jak fuzje, przejęcia i wydzielenia. Za przykład może posłużyć powstanie marki Orlen. Firma powstała po fuzji CPN i Petrochemii Płock, jednak zdecydowano się na nową  nazwę. W proces projektowania tej nazwy zaangażowani byli lingwiści, prawnicy, socjologowie i psychologowie, specjaliści od reklamy i PR i rzecznicy patentowi. Brali udział w jej kreacji i weryfikacji. Wybrane nazwy sprawdzono w badaniach rynku i opinii, sprawdzono znaczenie słowa w językach krajów, w których planowano prowadzenie działalności, także w slangach, Przeprowadzono research ochrony patentowej. Obecnie jest to jedna z najdroższych marek w Polsce, a zmiana nazwy była jedną z najważniejszych decyzji marketingowych.

Oto kilka przykładów zmienionych nazw produktów:

  • Baton Raider w 1991 roku zmienił nazwę na Twix,

  • linia produktów czyszczących Jif w 2001 roku zmieniła nazę na Cif,

  • Cukierki Opal Fruits stopniowo w 1998 roku zmieniły nazwę na Starburst,

  • Nestle Quik  w 1997 przyjął dla całej marki nazwę, pod którą funkcjonował w Europie – Nesquik,

  • Jogurt Danon Bio w 2006 roku ze względu na zmianę przepisów przyjął nazwę Activia,

  • Linia kosmetyków Oil of Olay w 1999 roku skróciła nazwę do Olay.

Jak projektować nową nazwę ?

Proces projektowania można podzielić na kilka etapów:

  1. należy ocenić, czy nowa nazwa naprawdę jest konieczna, należy również zebrać wszystkie ograniczenia, jakie zmiana nazwy przyniesie przedsiębiorstwu.

  2. Drugim krokiem jest audyt konkurencji. Następnie pozycjonowanie na tle konkurencji i zapewnienie sobie przewagi wizerunkowej.

  3. Wreszcie etap kreacji.

Tworząc nazwę powinno się brać  pod uwagę pozycję, którą produkt ma zająć na rynku. Dobrze zaprojektowana nazwa jest:

  • krótka i prosta

  • dźwięczna, łatwa do wymówienia i zapamiętania

  • budząca pozytywne skojarzenia (także w innych językach)

  • informująca o cechach produktu

  • unikalna

  • uniwersalna i nie podlegająca chwilowym trendom

Przy projektowaniu potrzeba czasu. Brainstorming i sesje kreatywne to jedne z metod działania, ale warto sięgnąć też po niekonwencjonalne techniki, przeprowadzić proces kreatywno-analityczny. Jest to sztuka kompromisów i uników.

4. Po procesie kreacji przechodzimy do kolejnego etapu, jakim jest weryfikacja. Jest to najważniejsze z działań przy projektowaniu nowej nazwy. Należy sprawdzić znaczenie nazwy w różnych językach, cechy lingwistyczne, czyli łatwość wymówienia jej w różnych językach i brak negatywnych skojarzeń. Bez dokładnej analizy nie trudno o wpadki. Tym bardziej, że ryzyko rośnie wraz z liczbą rynków, na których marka ma działać. Przypadki takich wpadek to np. motocykl NUDA, piwo SARS (zespół ostrej niewydolności oddechowej), czekoladki Ayds, Hotel Boner (czyli po angielsku „wzwód”), czy żarówki OSRAM.

Następnie warto wykonać analizy prawne. Nazwa spółki handlowej może być zarejestrowana wówczas, gdy nie ma identycznej zarejestrowanej nazwy. Istnieje wiele nazw zastrzeżonych – już inne firmy posiadają na nie wyłączność. Dobrze by  było mieć możliwość w przyszłości ochrony prawnej dla własnej nazwy. Dlatego musi ona być unikalna. Powinna mieć gwarantowaną domenę internetową, możliwość zarejestrowania w sądach gospodarczych, oraz jako znak towarowy. Nie może naruszać praw autorskich. Nazwa musi pozwalać firmie na jej ochronę. Zabezpieczenie praw do nazwy pozwala chronić swoje interesy, ale również gwarantuje, że nie naruszymy praw innych organizacji.  Dlatego konieczna jest pełna analiza, a koszty w wypadku problemów często mogą przekroczyć koszty związane z projektem nazwy. Również przepisy unijne regulują kwestie nazewnictwa w wielu branżach. W 2010 roku Unia Europejska wprowadziła regulacje dotyczące nazywania i oznakowania produktów ekologicznych. Przedrostek bio- został zarezerwowany dla produktów ekologicznych, a firmy i produkty, których nazwy zawierały ten morfem musiały dokonać renamingu (np. wspomniany wyżej jogurt Danone Bio, obecnie pod nazwą Activia).

Naming to nie tylko kreatywność, ale także konieczność świadomości regulujących przepisów i wymogów prawa.

Dlaczego tworzenie i weryfikacja nazw jest takie trudne?

Już same zarejestrowane domeny pozwolą nam zilustrować, skąd biorą się trudności. Domen z rozszerzeniem .pl jest już ponad 2 miliony, a domen z rozszerzeniem .com ponad 100 milionów. W Polsce zgłoszonych jest kilkaset tysięcy znaków towarowych chroniących nazwy,  natomiast w całej Europie 1,5 miliona. Jeśli jeszcze weźmiemy pod uwagę pozostałe kryteria, sprawdzimy znaczenie w podstawowych językach, to naprawdę będziemy mieć ciężki, bo ograniczony wybór. Opracowanie nowej, bezpiecznej, ciekawej i perswazyjnej nazwy to proces trudniejszy niż zaprojektowanie logo. Dobra nazwa to dobry start działalności biznesowej.

Jaka powinna być nazwa?

Idealna nazwa prezentuje ideę, wyróżnia markę, jest łatwa do zapamiętania i ma monopol na jej stosowanie. Powinna oddziaływać na klienta. Taka nazwa wpływa na konsumenta bezpośrednio i pośrednio, oraz nie tracki skuteczności przez lata. W przypadku nietrafionego wyboru możemy się liczyć z:

  • większymi wydatkami na marketing – ze względu na trudność w zapamiętaniu nazwy,

  • mniejszą liczbą odbiorców, klientów – słaba marka nie zapada w świadomość konsumentów,

  • trudności konkurencyjne – produktom o złej nazwie trudniej się przebić przez konkurencję,

  • konieczność renamingu.

Marka ma swoją wartość, która jest mierzona na podstawie tego, jak bardzo klient jest świadomy marki. Wartość marki danej firmy może zostać policzona poprzez proste porównanie przychodów markowego produktu z przychodami odpowiedniego niemarkowego produktu. Marka przekłada się na relacje z klientami, wysoką marżę, rosnącą sprzedaż, rozpoznawalność. Nazwa nie jest marką, ale jest zapisem oznaczenia marki. Nie jest więc sama w sobie gwarancją sukcesu rynkowego, ale nietrafiona może być źródłem trudności dla marki. Natomiast odpowiednia może stać się kluczem do skutecznego marketingu i brandingu.

Jeśli jesteś (jesteście Państwo) zainteresowani tym tematem, prosimy o kontakt. 

Możemy Ci w tym pomóc. Dla uczestników programu Euro Renoma są przygotowane pakiety promocyjne. Służymy radą i informacją jak się za to zabrać, od czego zacząć, na co zwrócić uwagę, oraz  w jaki sposób rozpocząć budowanie świadomości marki i nazwy.

Tagi:

 

Opinie

i komentarze

Zapraszam na moja stronę szafy Raumplus: Dobry, błyskotliwy, nowatorski - nic dodać, nic ująć. Oby więcej takich artykułów na stronach.
Zobacz geosyntetyki dachowe: Świetny artykuł. Interesujący, konkretny, życiowy. Nic dodać nic ująć.
A to moja strona doktorat: Zagadnienie nie zostało przedstawione w pełni, wiele elementów zostało pominiętych ale i tak uważam, że jest nieźle. Zdecydowanie wyróżnia się na tle innych:)
Maciej Mazur: Ostatnio mieliśmy wyświetlany na Euro-Renomie taki dodatkowy baner reklamowy. Dzięki dużej ilości odsłon staliśmy się bardziej rozpoznawalni. Polecam!
Tadeusz P.: Euro Renoma jest dla ludzi inteligentnych, mądrych i sprytnych. Można się promować i zdobywać (sprawdzonych i rzetelnych!) partnerów i inwestorów. Jesteśmy bardzo zadowoleni. Za symboliczną opłatę, otrzymujemy tak wiele korzyści.

Dodaj

Twoją opinię

Zamknij

Ten serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. do celów reklamowych i statystycznych. Mogą stosować je też współpracujące z nami firmy - m.in. reklamodawcy.

W przeglądarce internetowej, w której otwierasz nasz serwis możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies.

Korzystając z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich używanie i zapisywanie w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.