
Niektóre nazwy firm są mylące, mogą też nieść w sobie negatywne skojarzenia.
Sztuka tworzenia unikalnych nazw, które wspierają realizację strategii wizerunkowej, czy sprzedaży, a przy tym są bezpieczne prawnie to naming.
Jak stworzyć idealną nazwę?
Dobra nazwa musi być prosta
– to znaczy łatwa do zapamiętania, zapisania, powtórzenia.
Nie może nieść negatywnych skojarzeń.
Musi ładnie brzmieć. Dzięki wykorzystaniu różnych skojarzeń, słów – może nieść pozytywny ładunek znaczeniowy. Dzięki temu będzie przekazywała odbiorcy pozytywny komunikat. Warto sprawdzić znaczenie nazwy w innych językach. Projektowanie nazw, czyli naming, to przede wszystkim proces lingwistyczny i zaniedbania w analizach znaczenia słów skutkują koniecznością wymiany nazwy, bowiem znaczenie nazwy w innych językach, czy slangach może znacznie utrudnić, a nawet uniemożliwić jej wykorzystanie i stosowanie. Jest to jeszcze istotniejsze w przypadku działania na rynku międzynarodowym.
Musi być unikalna.
W każdej branży panuje określony styl, czy też moda. Często w branży medycznej nazwy mają cząstkę „med”, z kolei firmy telekomunikacyjne chętnie sięgają po morfem „tele”. Obecnie działalność zdominowały usługi hi-tech, a wiele nowych nazw wykorzystuje człon „net”. Ważne jest jednak, by w ramach kreacji nowej nazwy włączyć innowacyjność, która zapewni unikalność. Podobieństwo do znanych już nazw zamiast korzyści przyniesie efekt braku wyróżniania się.
Nazwa powinna być bezpieczna.
Istnieje wiele nazw zastrzeżonych – już inne firmy posiadają na nie wyłączność. Dobrze by było mieć możliwość w przyszłości ochrony prawnej dla własnej nazwy. Dlatego musi ona być unikalna. Ponadto nazwa, która mimo iż dobrze brzmi i niesie ze sobą pozytywne skojarzenia, a będąca już zarejestrowana – staje się bezużyteczna. I może stanowić naruszenie praw własności innej firmy. To ryzykowne, bo można zostać posądzonym o nieuczciwą konkurencję, co często wiąże się z zakazem stosowania nazwy i koniecznością odszkodowań. Naming jest więc procesem, który wymaga nie tylko kreatywności, ale i testów i analiz. W projekcie nazwy nie płaci się za słowo, ale za bezpieczeństwo stosowania nazwy. Powinna mieć gwarantowaną domenę internetową, możliwość zarejestrowania w sądach gospodarczych, oraz jako znak towarowy. Nie może naruszać praw autorskich. Nazwa musi pozwalać firmie na jej ochronę. Dlatego konieczna jest pełna analiza, a koszty w wypadku problemów często mogą przekroczyć koszty związane z projektem nazwy.
Nazwa powinna być perswazyjna.
Powinna trafiać do grupy docelowej, przekazywać wartości, pasować do przyjętej strategii organizacji. Powinna nieść ze sobą pozytywne nastawienie, właściwe skojarzenia, co wpływa na pozyskiwanie klientów. Jednak najistotniejszą cechą jest jej skuteczność.
Tworzenie nowej nazwy napotyka na wiele trudności i ograniczeń. To zajęcie trudne i czasochłonne. Jeśli chcemy, żeby nazwa miała swoją domenę internetową to warto wiedzieć, że domen z rozszerzeniem .pl jest już ponad 2 miliony, a domen z rozszerzeniem .com ponad 100 milionów. W Polsce zgłoszonych jest kilkaset tysięcy znaków towarowych chroniących nazwy, natomiast w całej Europie 1,5 miliona. Jeśli jeszcze weźmiemy pod uwagę pozostałe kryteria, sprawdzimy znaczenie w podstawowych językach, to naprawdę będziemy mieć ciężki, bo ograniczony wybór. Opracowanie nowej, bezpiecznej, ciekawej i perswazyjnej nazwy to proces trudniejszy niż zaprojektowanie logo. Dobra nazwa to dobry start działalności biznesowej.
Jeśli jesteś (jesteście Państwo) zainteresowani tym tematem, prosimy o kontakt.
Możemy Ci w tym pomóc. Dla uczestników programu Euro Renoma są przygotowane pakiety promocyjne. Służymy radą i informacją jak się za to zabrać, od czego zacząć, na co zwrócić uwagę, oraz w jaki sposób rozpocząć budowanie świadomości marki i nazwy.