
Konsumenci stają się coraz bardziej mobilni. Jesteśmy w ruchu, wykonujemy wiele czynności równocześnie posługując się przy tym nowoczesną technologią. Klienci poruszają się w świecie nowych technologii coraz swobodniej. Smartfony szturmem podbijają rynek, a dostęp do mobilnego Internetu w telefonie staje się codziennością. W chwili obecnej już ponad 1/3 Polaków ma telefon typu smartfon, a udział ten będzie się zwiększać w szybkim tempie, ponieważ większość telefonów w ofercie operatorów telefonii komórkowej to właśnie smartfony. Ponad połowa użytkowników smartfonów używa ich, by skorzystać z Internetu, kiedy są z dala od komputera – podczas spaceru, w podróży, na zakupach etc.
Jak działają kody QR
Kod QR, czyli Quick Response Code, to alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy, kwadratowy kod kreskowy wynaleziony w 1994 roku przez japońską firmę Denso-Wave, jako specyficzny wariant kodów kreskowych. Zastosowanie układu kwadratowych modułów pozwalających zakodować dowolny znak numeryczny i alfabetyczny znacznie rozszerza możliwości kodowania. Ponieważ umożliwia kodowanie znaków japońskiego pisma (Kanji/Kana) jest popularny w swojej ojczyźnie. W Polsce świadomość z zakresu techniki QR nie jest jeszcze rozwinięta. Jednak kod QR pozwala na zakodowanie znaków alfabetu arabskiego, greckiego, hebrajskiego, cyrylicy oraz symboli określonych przez użytkownika – jego zastosowanie jest więc bardzo szerokie.
Wymiar modułu nie jest ściśle określony – zależy przede wszystkim od urządzeń odczytujących i zapisujących. Dlatego też ilość danych możliwa do zapisania w jednym kodzie jest zmienna. W przypadku znaków alfanumerycznych wynosi 4296 znaków. Czyli niemal tyle, ile zajmuje ten artykuł.
Co zatem można zapisać za pomocą QR kodu?
- Tekst – generatory QR kodów sprawdzają się w przypadku wpisywania komunikatów tekstowych – np. hasło reklamowe.
- Numer telefonu – odczytanie QR kodu umożliwia natychmiastowe nawiązanie połączenia, bez konieczności przepisywania numeru – niweluje tym samym ryzyko pomyłki.
- SMS – kod QR może zawierać na przykład gotowy szablon SMS wraz z numerem odbiorcy. Skanujesz, dekodujesz, wysyłasz.
- E-mail – podobnie, jak w przypadku sms-a, można zakodować gotowy tekst przygotowany do wysłania pod konkretny adres poczty elektronicznej.
- Wizytówka – w kodzie QR możemy zakodować pełne dane teleadresowe firmy lub osoby, które użytkownik może dodać bezpośrednio do książki kontaktów w swoim telefonie.
- Adres URL – adres strony internetowej, sklepu, fanapage’a w portalu społecznościowym, formularza subskrypcji, mapy Google z zaznaczoną lokalizacją firmy/instytucji etc. Możliwości są bardzo szerokie.
- Dane GPS – można zakodować precyzyjne dane dotyczące lokalizacji miejsca/firmy/obiektu/instytucji, które można wprowadzić bezpośrednio do urządzenia nawigacyjnego
W jaki sposób odczytać QR kod?
Kody QR najwygodniej odczytuje się za pomocą smartfonu, ale można użyć też notebooka/tabletu z wbudowaną kamerą internetową. Urządzenie powinno mieć zainstalowaną odpowiednią aplikację mobilną. Są one dostępne na każdy system operacyjny, a ich instalacja i użytkowanie są bezpłatne. Po uruchomieniu aplikacji kierujemy obiektyw naszego telefonu w stronę kodu QR w taki sposób, aby cały znalazł się w zaznaczonym obszarze. Czytnik kodów w krótkim czasie dekoduje zawartość i oferuje odpowiednią akcję np. przejście na stronę o podanym adresie URL. Użytkownik może się na nią zgodzić, wówczas zostaje uruchomiona przeglądarka z wybraną stroną.
Zastosowanie kodów QR
Jak widać zastosowanie kodów QR jest bardzo szerokie. Rozwija ogromne możliwości docierania z informacjami, ponieważ możemy je stosować na różnego rodzaju materiałach reklamowych i informacyjnych np. na dokumentach, ulotkach, produktach, tablicach informacyjnych, stronach internetowych i wiele innych. Użytkownik nie wie, co kryje się pod czarnobiałym obrazkiem, a wiemy już, że może kryć się wiele. Wykorzystajmy naturalną ciekawość odkrywania tego, co zakodowane.
Obecnie większość telefonów wyposażonych jest w aparat fotograficzny oraz ma możliwość zainstalowania aplikacji do odczytywania kodów, dlatego też zasięg możliwości, jakie otwierają się przed użytkownikiem kodów QR jest nie do przecenienia. Jest to ciekawe narzędzie, które znajduje zastosowanie w marketingu, reklamie i promocji.
Tworzenie kodów QR
Możliwe jest samodzielne tworzenie kodów QR. W Internecie można znaleźć darmowe generatory kodów, a stworzenie kodu nie sprawia większych trudności. Po wygenerowaniu kodu otrzymujemy pliki do pobrania w formatach gotowych do umieszczenia w naszych materiałach reklamowych, bądź w witrynie internetowej. Warto zastanowić się jednak, czy zlecenie tworzenia kocdw QR nie powierzyć specjalistom w dziedzinie promocji w nowoczesnych kanałach, wiedzą oni bowiem jakiego rodzaju informacje będą najbardziej efektywne, jakie przyniosą oczekiwane rezultaty.
Dla uczestników programu Euro Renoma są przygotowane pakiety promocyjne. Służymy radą i informacją od czego zacząć, na co zwrócić uwagę, oraz w jaki sposób rozpocząć tworzenie QR kodów. Doradzimy również, jakie informacje powinny sie znaleźć w QR kodzie, a które są zbędne. Uczestnicy programu Euro Renoma, posiadający Bon o wartości 1000 Euro (do wykorzystania na promocję na portalu eurorenoma.pl) mogą wykorzystać go na QR kody, czy nawet (nieskomplikowane) aplikacje mobilne.
Jeśli jesteś (są Państwo) zainteresowani tym tematem, prosimy o kontakt.