Jeśli chcesz otrzymywać rekomendacje, powinieneś ułatwić ich wystawianie. Możesz więc poprosić swoich klientów o referencje np. za pośrednictwem e-maila. Może zechcesz pójść o krok dalej i poprosić, by polecili Twoją firmę znajomym? Także Twoi współpracownicy powinni zabiegać o rekomendacje.
Rekomendacja produktu, usługi, czy firmy wystawiona przez kogoś z zewnątrz ma znacznie większą wagę, niż zarekomendowana przez pracownika, czy właściciela. Dlatego właśnie warto zdobywać referencje. Mają one też inne zalety: są bezpłatne, łatwe do uzyskania, szybko dostępne, można je wykorzystać w różnych technikach marketingowych. Dlatego szkoda, że są one tak zaniedbywane.
Idealne referencje
Najlepiej by było, aby w referencjach były zawarte konkretne informacje i korzyści dla klienta. Zapytaj klienta, dlaczego dokonał u Ciebie zakupu, czy Twoja firma spełniła ich oczekiwania, za co mógłby pochwalić Waszą wzajemną współpracę. Najbardziej wartościowe referencje to te ze szczegółowymi informacjami. Często jednak spotyka się ogólniki w referencjach – nie czyni to ich bezużytecznymi, ale jednak osłabia ich wymowę. Aby referencje pełniły swoją funkcję i były wiarygodne powinny zawierać informację o wystawiającym: nazwa i adres firmy, imię i nazwisko osoby upoważnionej do wystawienia.
Zdobywanie rekomendacji
Aby otrzymać rekomendacje – musisz na nie rzeczywiście zasługiwać. To oczywiste. Jeśli tak jest – wystarczy, że poprosisz kontrahentów, klientów o wystawienie opinii. Większość z nich chętnie to zrobi, ponieważ ludzie lubią się wzajemnie polecać, czerpią przyjemność z wystawienia pozytywnej opinii o innych. Możesz również zasugerować kilka zdań, czy sformułowań, które mogłyby się znaleźć w takiej opinii, jeśli klient miałby problem z jej napisaniem – ale bez narzucania gotowych wzorów.
Możecie skorzystać z wzorów referencji, które oferujemy partnerom programu Euro Renoma. Podaj nam, za co chcesz pochwalić firmę partnerską, a my prześlemy Ci unikalny dokument, bądź ogólny szablon i zadbamy o to, by referencje zawierając wszelkie istotne informacje spełniały również funkcję skutecznego narzędzia do promocji Twojej organizacji.
Ponieważ program Euro Renoma skierowany jest do podmiotów godnych zaufania i polecenia, obligatoryjne jest, by uczestnicy tego programu przesyłali do administratora programu na terenie Polski (czyli do biura COMPENDIUM LEX) własne rekomendacje i referencje. Pozwoli to na uaktualnienie bazy rekomendowanych podmiotów, oraz wpłynie na tworzenie pozytywnego wizerunku ich organizacji i ułatwi promowanie działalności uczestników programu. Referencje można przesyłać pocztą:
COMPENDIUM LEX - Biuro Europejskie
Ul. Makuszyńskiego 22a/6, 31-752 Kraków
Bądź drogą elektroniczną: info@comlex.pl
Narzędzie marketingowe – referencje
Stwórz swoją własną bazę dokumentów poświadczających jakość oferowanych usług oraz kompetencje Twojej organizacji. Proś partnerów biznesowych o dokumenty uznania i sam wystawiaj referencje. Jeśli masz już zebraną pewną ilość rekomendacji – zaprezentuj je w widocznym miejscu, dołącz do swoich prezentacji, w e-maliach, materiałach marketingowych, na stronie firmy, czy we wpisie w rejestrze.
Listy referencyjne nic nie kosztują, ale mają ogromne znaczenie jeśli chodzi o wiarygodność Twojego podmiotu. Ich używanie powinno być stałym elementem strategii marketingowej i wizerunkowej. Jeśli zależy Ci na tym, by Twoja działalność cieszyła się powodzeniem – proś swoich klientów i kontrahentów o opinie dotyczące Waszej współpracy.
Jeśli jesteś (są Państwo) zainteresowani tym tematem, prosimy o kontakt.
Dla uczestników programu Euro Renoma są przygotowane pakiety promocyjne. Służymy radą i informacją, pomożemy stworzyć wzory referencji dla Ciebie i Twoich partnerów biznesowych.