Samorządy i miasta
Gminy i miasta są jak przedsiębiorstwa z jednej branży – ich produkty i usługi są podobne. A to rodzi konkurencję. Dlatego samorządy coraz częściej sięgają po działania marketingowe i promocyjne, by zaprezentować swą wyjątkową ofertę i cechy odróżniające od innych.
Marketing miast to dobrze znana dziedzina. W pewnym uproszczeniu mają to być działania, które zwiększają zainteresowanie miastem, czy regionem, co skutkuje nowymi inwestycjami i wzrostem gospodarczym. Działania te kierowane są do turystów, inwestorów, przyszłych potencjalnych mieszkańców i do lokalnej społeczności.
Coraz częściej samorządy dostrzegają, że skuteczne slogany reklamowe pozytywnie oddziaływają w zakresie promocji miasta, regionu, czy gminy. Niezbędnymi elementami marketingu jest logo i hasło promujące. Jest to jeden z najważniejszych komunikatów, jakie miasto chce przekazać i zaistnieć na trwałe w świadomości osób trzecich. Udać się to może dzięki sloganowi, który trafi w gusta tzw. grupy docelowej.
Niektóre gminy, czy miasta organizują konkursy na hasło promocyjne. Cieszą się one popularnością, spływają na nie dziesiątki zgłoszeń, spośród których wybierane są te, które wykazują związek z wartościami w regionie.
Wybór hasła
Wiele miast chce być stolicą – szantów, nordic walking czy kwaśnicy - ale nie każde nią jest. Gdy trudno opierać się na tym, co dla danego miejsca wyjątkowe, powstają kampanie reklamowe z hasłami pełnymi ogólników. I tak na przykład Zamość to „miasto idealne”, Świnoujście to „jedyne takie miejsce”, a Tychy to „dobre miejsce”. Z kolei Szczecin i Dębica to „miasta otwarte”. Te hasła jednak niewiele mówią o specyfice regionu.
Czasem hasła wyłonione w otwartych konkursach są trafione mniej, lub bardziej, a czasem samorządy stawiają na specjalistów, choć i tutaj zdarzają się hasła, które budzą raczej zdziwienie, niż zachwyt.
Hasła promocyjne miast i regionów rządzą się podobnymi prawami, jak slogany reklamowe produktów i usług, dlatego powinny podkreślać to, co wyjątkowe, specyficzne. Samorządy prześcigają się w wizerunkowym współzawodnictwie. Mimo iż w przypadku miasta, czy regionu trudno obiektywnie zmierzyć skuteczność podejmowanych działań marketingowych – wciąż szukają oni skutecznych sposobów promocji.
Slogan w marketingu regionów
Trudnością w tworzeniu ciekawych sloganów w ramach marketingu regionów jest określenie akcentów, na których należy się skoncentrować – czyli precyzyjne określenie grupy docelowej. Inaczej promuje się bowiem gminę, która stawia na turystykę, a inaczej region przyjazny przedsiębiorcom. Te miasta, które mogą się pochwalić szczególnymi walorami turystycznymi, skwapliwie z tego korzystają. Chcą być kojarzone albo ze swoim specyficznym usytuowaniem („Karpacz – miasto pod Śnieżką”), albo z produktem regionalnym („Kluczbork miodem płynący”). Większość miast stawia na turystów np. „Magiczny Kraków”,„Toruń – gotyk na dotyk”, czy „Świętokrzyskie czaruje – poleć na weekend”. Ale są też slogany skierowane do biznesu: „Gdańsk – morze możliwości” (hasło z 2004 roku), lub „POZnan* miasto know-how”.
Mimo tak różnorodnych metod i podejścia do tego zagadnienia jedno jest pewne – samorządy nie powrócą już do epoki przedmarketingowej. A to znaczy, że muszą odświeżać swoje kampanie wizerunkowe.
Promocja przez certyfikaty
Pomóc w tym mogą nie tylko hasła, ale również certyfikaty i godła potwierdzające jakość i renomę. Gminy, czy urzędy miasta, które wzięły udział w programie Euro Renoma i zostały wpisane do Europejskiego rejestru Renomowanych mają również szansę zaprezentować swój region w rejestrze, gdzie otrzymują strony bez limitu znaków, czy danych. Mogą zamieszczać logo, godła, zdjęcia, grafikę, a nawet filmy promocyjne. Służy to promowaniu instytucji i regionu, budowaniu i wzmacnianiu pozytywnego wizerunku – zgodnie z unijnymi dyrektywami dotyczącymi promocji regionów, wytycznymi odnośnie współpracy ponadregionalnej i transgranicznej, a także dyrektywą oraz ustawą o wymianie informacji przestrzennej. Posiadamy stałe miejsca wystawowe, gdzie możemy również eksponować Państwa region - województwo, gminę, powiat, bądź instytucję.
Instytucje te mogą również przesłać wszelkie inne materiały promocyjne, w tym np. prospekty, foldery, biuletyny, kalendarze, bądź inne materiały promujące region, oraz materiały, wyroby i produkty regionalne (w tym też do degustacji), by móc polecać i rekomendować, a także potwierdzić ich wysoką jakość.
Warto, by tropem miast podążyły również województwa. Niektóre z nich już rozpoczęły swoje działania wizerunkowe i poznaliśmy hasła promocyjne, z których wiemy, że Pozytywna energia płynie ze Śląska, Małopolska jest Kulturalna, a Dolny Śląsk super.
Jeśli jesteś (są Państwo) zainteresowani tym tematem, prosimy o kontakt.
Dla partnerów programu Euro Renoma są przygotowane wyjątkowe pakiety promocyjne. Służymy radą i informacją dotyczącą każdego z wymienionych wyżej punktów: jak przykuć uwagę, jak stworzyć dobry slogan, dać się znaleźć, przekonać do siebie, właściwie zaprezentować swój region.