
Czy firma może mieć tożsamość? Czym różni się logo, od logotypu? Na co zwracać uwagę przy projektowaniu logo? Dlaczego należy uważnie dobierać nazwę firmy, produktu, czy usługi? Jak logo może oddziaływać na decyzje konsumenckie na poziomie nieświadomym?
Tożsamość biznesowa
Na tożsamość biznesową składają się różne czynniki. Najważniejszymi z nich są:
-
identyfikacja wizualna, a więc logo, papier firmowy, wizytówki,
-
materiały reklamowe – witryna internetowa, ulotki, foldery, samochody, billboardy etc.
-
aranżacje przestrzeni biurowej – oświetlenie, wyposażenie,
-
pracownicy – szczególnie ci, z którymi spotykają się klienci i kontrahenci – sprzedawca, barman, hostessa, sekretarka, handlowiec, kelner,
-
dress-code,
-
styl prowadzenia rozmów biznesowych – język korzyści, argumentacja i prezentacje, techniki sprzedaży, znajomość oferty przez sprzedawców
Jeśli chcesz, by Twoja organizacja (instytucja, czy firma) dołączyła do grona prestiżowych przedsiębiorstw, musisz pamiętać nie tylko o obecności wśród nich w rejestrze Euro Renoma, ale również o profesjonalnym podejściu do identyfikacji wizualnej, przeszkolonych sprzedawcach, estetycznie zaaranżowanych pomieszczeniach biurowych, oraz atrakcyjnych materiałach reklamowych. Wszystkie te elementy muszą być ze sobą spójne, muszą tworzyć harmonijną całość. Nawet jeśli na początku działalności w celu zminimalizowania wydatków tworzy się logo i stronę WWW samodzielnie, to warto w późniejszym etapie zmodyfikować ten początkowy wizerunek na bardziej profesjonalny.
Profesjonalny wizerunek
Profesjonalny wizerunek pociąga za sobą korzyści finansowe. Ponieważ prawdziwy profesjonalizm i renoma są w cenie – można pozwolić sobie na podwyższenie cen. Identyfikacja wizualna wpływa również na rozpoznawalność firmy, czy marki na rynku, staje się ona łatwiejsza do zapamiętania.
Logo
Jest to graficzna, prosta forma przedstawienia firmy, produktu, lub instytucji. Składa się z dwóch części: z sygnetu, czyli znaku graficznego i logotypu, czyli tekstu – nazwy i hasła firmowego. Obie te części muszą tworzyć harmonijną całość. Należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji, wybrać właściwą czcionkę, która nawiązuje do grafiki.
Nazwa firmy powinna być łatwa w wymowie, krótka, łatwa do zapamiętania i powtórzenia. Powinna nieść ze sobą właściwe konotacje i skojarzenia. Przy wyborze, czy też kreacji nowej nazwy należy zwrócić uwagę na wpadki językowe i znaczenie nazwy w innych językach i slangach (np. motocykl Husqwarna NUDA).
Znakiem graficznym może być:
- figura geometryczna – czysto abstrakcyjna forma jest trudna do wypromowania, przez co rzadko jest wybierana przez firmy dopiero startujące ze swą działalnością,
- obrys sylwetek zwierząt, ludzi, przedmiotów, symboli,
- litery i liczby – czyli na przykład logo inicjałowe,
- połączenie tekstu z wyróżnikiem graficznym,
Logo jest nośnikiem emocji, tożsamości, skojarzeń.
-
Musi być czytelne. Może być skojarzone z branżą – abstrakcyjnie, bądź konkretnie. Powinno przywoływać uczucia i idee nawiązujące do charakteru działalności firmy. W jednej branży lepiej sprawdzają się znaki geometryczne, w innej (np. luksusowy antykwariat) – wzory floralne, rozetki etc.
-
Powinno być proste. Sporo osób uważa, że złożone, skomplikowane znaki są ładniejsze, jednak badania pokazują, że większą skuteczność marketingową mają znaki proste, nieskomplikowane. Łatwiej zapamiętujemy prostsze graficznie znaki, niż te ładniejsze, ale bardziej skomplikowane.
-
Spójna kolorystyka – logo powinno być utrzymane w ograniczonej palecie barw spójnych z wizerunkiem organizacji. Każdy kolor ma swoje znaczenie, nie jest też obojętny dla odbiorcy i ma duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji konsumenckich. Każda branża ma też przyjętą pewną konwencję w stosowaniu barw: gabinety lekarskie sięgają po pastelowy niebieski, banki i doradcy finansowi wykorzystują odcienie zielonego (powinny unikać czerwonego), a salony kosmetyczne korzystają z różu. Kolory błękitny i pomarańczowy to kolory kojarzące się z witalnością, młodością – po nie sięga branża turystyczna.
-
Odwzorowanie charakteru działalności. Klient powinien poprawnie skojarzyć profil działalności firmy na podstawie logo.
-
Nośnik emocji – logo powinno być nacechowane emocjonalnie. Powinno przywoływać pozytywne skojarzenia i budzić takie emocje.
Nie warto posiłkować się zmodyfikowanym logotypem znanych marek. Wówczas bowiem firma zamiast swojego wizerunku promuje markę, od której zaczerpnęła logo i to jemu robi reklamę, samą siebie zaś ośmieszając.
Ciekawym przykładem spójnej strategii wizerunkowej jest marka Nike. Logo firmy to popularny znak potwierdzenia, tzw. „ptaszek” stawiany w miejscach z którymi się zgadzamy. Jest to popularny znak akceptacji, choć nikt z nas na poziomie świadomym nie myśli tak o nim, gdy go widzi. Hasło „Just do it” skutecznie zachęca do działania (również do zakupu). Dodatkowo pozytywnie działa również nazwa firmy będąca imieniem bogini zwycięstwa.
Proste, symboliczne logo łatwiej zapada w pamięć niż logo abstrakcyjne, którego nie możemy zidentyfikować, skojarzyć. Skomplikowana, nieczytelna forma odstrasza nas na poziomie nieświadomym, nie daje się łatwo zapamiętać i przywołać.
Przy projektowaniu logo dokładnie analizuje się różne kształty i kolory. Trójkąt jest symbolem iluminacji, koło – doskonałości. Korona kojarzy się z majestatem, lew z siłą. Wszystko co nas otacza wywiera wpływ na nasze decyzje konsumenckie – chociaż nie jesteśmy tego świadomi.
Logo to jeden z istotniejszych czynników wpływających na sukces rynkowy.
Księga Znaku
Książka Znaku to standaryzacja logo, czyli logo zapisane w różnych formatach, kolorach, projekt wizytówki, papieru formowego etc. Powinna ona powstać wraz z projektem logo. Wspomaga budowanie spójnego wizerunku firmy. Każda firma, która chce odnieść sukces musi stawiać na profesjonalny i spójny wizerunek. Im lepiej zaprojektowana jest Książka Znaku, tym łatwiej budować i podtrzymywać wizerunek organizacji przy pełnym zachowaniu jego spójności we wszystkich obszarach. Nośnik wizerunku w postaci każdej reklamy połączony z logo i barwami firmowymi to sposób, by zaistnieć w świadomości odbiorców.
Rebranding
Czasem organizacje decydują się na odświeżenie wizerunku, wprowadzeniu drobnej lub większej modyfikacji do już istniejącego wizerunku. By nie zburzyć wypracowanej świadomości i rozpoznawalności marki – takie innowacje powinny być stopniowe i nieznaczne. Można na przykład nieco zmienić czcionkę w logo w taki sposób, by nie zburzyć pozytywnych skojarzeń, które wypracowano przez lata.
Aby zwiększyć sprzedaż dziś nie wystarczy po prostu obniżenie ceny. Obecnie okazuje się, że produkty, które są atrakcyjne wizualnie mogą mieć nawet nieco zawyżoną cenę, co można wykorzystać na wykreowanie poczucia elitarności. Nawet produkt przeciętnej jakości, ale atrakcyjny wizerunkowo, estetyczny, będzie skutecznie sprzedawany. Mechanizm ten może dać spore marże przy relatywnie niewielkich inwestycjach. Z kolei niedbałe, kiczowate logo może popsuć wizerunek firmy na początku jej działalności. Dlatego oszczędzanie w tej kwestii może przynieść odwrotne skutki. Logo tworzy pierwsze wrażenie, a znak ten towarzyszy nam przez wiele lat.
Jeśli jesteś (jesteście Państwo) zainteresowani tym tematem, prosimy o kontakt.
Dla uczestników programu Euro Renoma są przygotowane pakiety promocyjne. Służymy radą i informacją, pomożemy stworzyć logotyp, doradzimy gdzie i w jaki sposób go wykorzystać zarówno w strategii budowania marki, jak i w kampanii wizerunkowej.