Euro Renoma - to Twój prestiż i wyróżnienie. Europejski Rejestr Renomowanych przedsiębiorstw, firm, instytucji, urzędów, banków, placówek oświatowych, służby zdrowia, instytucji publicznych i organizacji.
certyfikat eurorenoma

Ostatnio

dołączyli

F H U AMJM - Andrzej Żelazko - Klimatyzacja Mobilna - Żelazko Auto-Serwis działający w branży Transport, dołączył do programu Euro Renoma i otrzymał certyfikat o nr.: ANC 14723

przeczytaj więcej

IM Iwańscy działający w branży Budownictwo, dołączył do programu Euro Renoma i otrzymał certyfikat o nr.: ANC 14714

przeczytaj więcej

Firma Usługowo - Budowlana FIL - BUD - Zbigniew Ziarkowski działający w branży Budownictwo, dołączył do programu Euro Renoma i otrzymał certyfikat o nr.: ANC 14713

przeczytaj więcej

Napisz

do nas






W celu weryfikacji nadawcy prosimy o przepisanie poniższego kodu w puste miejsce i zaakceptowanie go przyciskiem Wyślij.

 

Close

Zarządzanie zespołem – pieniądze to nie wszystko

Każda organizacja – biznesowa, czy instytucjonalna – potrzebuje przywództwa i ludzi. Pamiętaj, że żaden sukces nie zostanie osiągnięty w próżni. Każdy lider potrzebuje ludzi, którzy uwierzą w jego wizję tak samo mocno, pracowników, którzy są zaangażowani i kompetentni. To dzięki nim Twoje przedsięwzięcie może rozkwitnąć. Samo posłuszne wykonywanie poleceń nie wystarczy. Wiele zależy od ich kompetencji, to prawda, ale co najmniej drugie tyle od Ciebie i sposobu zarządzania.
Foto:
Przeczytanie artykułu zajmie Ci 5 minut

Musisz zastanowić się, co właściwie motywuje pracowników do codziennego przychodzenia do biura i jak sprawić, by praca sprawiała im rzeczywistą satysfakcję. Przełoży się to bowiem na ich wydajność i skuteczność, a tym samym na dobro Twojej firmy, czy instytucji.

Motywacja do pracy

Konfucjusz powiedział: „znajdź pracę, którą kochasz, a już nigdy nie będziesz musiał pracować”. Kiedy odnajdziemy w sobie tę wewnętrzną motywację, wówczas możemy czerpać satysfakcję i radość z samego działania – bez względu na osiągany rezultat. Warto zauważyć, że efekt takiej aktywności często jest lepszy niż ten osiągany wówczas, gdy skupiamy się na celu. Praca, która jest związana z talentem i wewnętrzną motywacją, w połączeniu z wartościami innymi niż cele zarobkowe jest stanem idealnym. Nastawienie jest kluczem do sukcesu, od niego w dużej mierze będzie zależeć czy nasze przedsięwzięcie się powiedzie i będzie się rozwijać, oraz to, jakich ludzi dobierzemy do naszego zespołu i w jaki sposób będą realizować powierzone zadania.

Słowo "wewnętrzna" nie powinno jednak nikogo zmylić - motywacja wewnętrzna nie jest zależna tylko od samego pracownika. To przywódca, szef ma wpływ na motywację pracowników i podwładnych – poprzez tworzenie odpowiedniej atmosfery w zespole, delegując uprawnienia, promując kreatywność. Jeśli pracownik odczuwa satysfakcję, warto go wesprzeć.

 

Pieniądze nie są najważniejsze

Przeprowadzono szereg eksperymentów dotyczących wewnętrznej motywacji. Wynika z nich, ze nagrody materialne nie są najważniejszą z nagród. Jakość obrazów tworzonych przez artystów pod wpływem wewnętrznego przymusu, natchnienia, była wyższa niż tych malowanych na zamówienie. Dzieci w przedszkolu, które przejawiały zainteresowania plastyczne podzielono na trzy grupy. Jednej z nich zaoferowano dyplom w zamian za namalowanie rysunku, ale motywacja dzieci spadła.  Skupienie się na zewnętrznych nagrodach, na korzyściach materialnych może prowadzić do obniżenia jakości, a nawet do zachowań patologicznych. Przykładem może być doping w dyscyplinach sportowych. Pragnienie sukcesu za wszelką cenę może zabić miłość do dyscypliny, którą się uprawia.

Nagroda pieniężna może wręcz działać demotywująco, warto więc poszukać innej metody motywowania swoich współpracowników. Najlepiej takiej, która pozwoli im na wykorzystanie potencjału, jaki kryje się w wewnętrznej motywacji.

Są dwa odmienne podejścia do motywowania podwładnych – pobudzanie wewnętrznej motywacji oraz zdecydowanie zewnętrznej. Ty, jako lider i przywódca musisz trzymać rękę na pulsie, by wiedzieć, co się dzieje w organizacji. Pozwalanie zespołowi na zupełną swobodę wcale nie musi być dobrym rozwiązaniem. Dlatego najlepiej sprawdza się takie rozłożenie akcentów, by zadania były wykonywane w atmosferze zaufania, ale z konieczną i mobilizującą kontrolą.

Jak skutecznie zmotywować?

Pokażemy Ci kilka sprawdzonych w praktyce wskazówek dotyczących zarządzania zespołem:

Partnerstwo

Traktuj swoich pracowników, jak partnerów i pozwól im wykazać inicjatywę. Nie narzucaj im sposobu działania, czy wykonywania zadań. Odpowiedzialni i kompetentni ludzie mogą dać z siebie więcej wówczas, gdy obdarzysz ich zaufaniem, niż kiedy prowadzisz ich za rękę i wytykasz błędy. Sami zwrócą się do Ciebie ze swoimi pytaniami i wątpliwościami, jeśli się pojawią. Bycie przywódcą polega na skupianiu się na tym, co powinno być zrobione, a nie na tym – jak.

Niezależność i elastyczność

Daj swoim pracownikom przestrzeń do wykonywania zadań. Pozwól im na niezależność, aby mogli się rozwijać. Ciągłe kontrolowanie i korygowanie zabija inicjatywę i motywację. Pozwól więc działać im po swojemu i wychodzić z własnymi propozycjami. Ważne jest, by Twoi pracownicy mieli poczucie, że liczysz się z ich zdaniem, pomysłami, że cenisz inicjatywę i kreatywność.

Także możliwość uelastycznienia czasu pracy jest rodzajem nagrody dla pracowników. Pozwala im bowiem zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym i rodzinnym, załatwić wiele urzędowych, czy prywatnych spraw, wizyt u lekarza, czy po prostu spędzić więcej czasu z dziećmi. Zapewnienie większej swobody działania korzystnie wpłynie na relację z przełożonym i przełoży się na podniesienie poziomu zaufania obu stron.

Doskonalenie

Większość ludzi pragnie stawać się coraz lepszymi w tym, czym się zajmują. Stwórz pracownikom warunki do podnoszenia swoich kwalifikacji. Potrzebują wyzwań, ale dostosowanych do możliwości – czyli takich, z którymi sobie poradzą. Nie bój się powierzać pracownikom ambitnych projektów, inwestuj w szkolenia, branżowe konferencje, by mogli zdobyć wiedzę i doskonalić się w swojej dziedzinie. Stawianie wyzwań sprzyja motywacji. Jak już wspomniano – nie mogą być za niskie, ale nie mogą też przytłaczać.

Pochwała.

Nie szczędź pochwał swoim podwładnym. Każdy pragnie być doceniany za pracę, którą wykonuje. Szczera pochwała jest jedną z najprostszych rzeczy, którymi możemy zmotywować współpracowników. Jedni potrafią chwalić w sposób naturalny, dla innych jest to nieco trudniejsze, wymaga „treningu”. Ale nie chodzi tylko o to, by mile połechtać ego pracownika, bowiem skutkiem szczerej pochwały jest zwiększenie motywacji oraz lojalności względem organizacji, a także poprawa atmosfery.

Krytyka? Tak, ale z głową.

Nie chodzi o to, by w zalewie pochwał zapominać o korygowaniu błędów. Wszyscy popełniamy błędy, ale nie lubimy by były wytykane przez innych. Sprawny przywódca umie krytykować tak, by nie demotywować. Spróbuj sprawić, by pracownicy sami zdali sobie sprawę z popełnionych błędów. Kiedy omawiasz z nimi działania i ich efekty pytaj: „dlaczego zrobiłeś to w ten sposób? Jak można to było zrobić lepiej (następnym razem)?”. Wysłuchaj argumentów. Jeśli błędy wciąż się powtarzają – przyjrzyj się organizacji pracy w zespole, bądź innym czynnikom, które należałoby wyeliminować. Pomyłki bowiem nie wynikają ze złej woli. Znajdźcie ich przyczynę i wspólnie spróbujcie ją usunąć.

I pamiętaj:

  • Dobieraj zadania do zainteresowań, ale także osobowości. Trudno spodziewać się, że finansista z radością zajmie się przygotowywaniem multimedialnej prezentacji marketingowej, a introwertyk – wygłoszeniem jej przed szerszą publicznością. Ale również miej świadomość, że dawanie zawsze tych samych zadań tym samym pracownikom obniża motywację, a zwiększa znudzenie i rutynę. 

  • Motywacja pojawia się w optymalnym środowisku. Dlatego to właśnie w firmie otwartej, w pozytywnej i sprzyjającej inicjatywie atmosferze zwykle jest ona wyraźniejsza.

  • Lider, który sam pozbawiony jest motywacji będzie miał trudności z wyzwoleniem jej u podwładnych. Nie musisz tryskać energią, ale Twoje zaangażowanie musi być przykładem dla innych.

  • Jeśli wytłumaczysz, jaki jest cel zadania, jak wpłynie na działanie działu, czy firmy – zwiększysz motywację pracownika. Nikt bowiem nie lubi mozolnej wspinaczki na szczyt nie wiedząc co go czeka, ani – co gorsza – czy to właściwa góra. 

  • Dbaj o relacje międzyludzkie. Motywacja pracowników spada, gdy czują się tylko narzędziem w realizacji celu i pozycją w kosztorysie..

 

Czasem można zastosować niestandardowe rozwiązania – tzw. wyjście out of box. Aby zwiększyć efektywność działań pracowników można rozplanować ich czas w taki sposób, aby praca przynosiła im przyjemność. Organizowanie różnego rodzaju eventów, czy akcji urozmaicają czas spędzany przy codziennych zadaniach. W jednej z międzynarodowych firm poproszono pracowników o przynoszenie zdjęć z dzieciństwa, które wywieszono na jednej tablicy. Zadaniem pracowników było dopasowanie tych fotografii do kolegów z pracy. Dzięki temu zespół silniej się zintegrował, luźniejsza atmosfera wpłynęła na efektywność, w efekcie czego w ciągu jednego tygodnia produktywność wyraźnie i mierzalnie wzrosła.

Zastanów się co Ciebie zachęca i motywuje, co może sprawić, że tracisz inicjatywę i zapał. Wykorzystaj swoje własne doświadczenia. Porozmawiaj z podwładnymi i posłuchaj ich zdania.

Jeśli jesteś (jesteście Państwo) zainteresowani tym tematem, prosimy o kontakt. 

Uczestnikom programu Euro Renoma oferujemy doradztwo i informacje dotyczące zarządzania zespołem i skutecznego przywództwa.

Tagi:

 

Opinie

i komentarze

my blog; WaiDKocsis: Excellent weblog here! Also your site loads up fast! What host are you currently the utilization of? Can I become your associate link for your host? I wish my website loaded up as fast as yours lol
My web-site ... HansJHilding: Great article, just what I was looking for.
FejsOpisy: świetna sprawa, polecę znajomym;)
Here is my website :: Unlocked Cell Phones: We're a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your website providxed us with valuable info to work on. You've done a formidable job and ourr whole community will be thankful to you.
Andrzej Bednarz: Euro Renoma to wspaniała inicjatywa, pozwalająca wypromować się solidnym i godnym zaufania przedsiębiorcom. Jesteśmy w rejestrze od niedawna, korzystamy z materiałów Akademii Euro Renomy i dzięki temu się rozwijamy. Wspaniała sprawa!

Dodaj

Twoją opinię

Zamknij

Ten serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. do celów reklamowych i statystycznych. Mogą stosować je też współpracujące z nami firmy - m.in. reklamodawcy.

W przeglądarce internetowej, w której otwierasz nasz serwis możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies.

Korzystając z tego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich używanie i zapisywanie w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.